Skip navigation

Όλοι οι πολιτισμοί επέδιεξαν κάποτε βίαιες συμπεριφορές μπροστά σε καινοτομικές ή ακραίες συμπεριφορές επαναστατικών φιγούρων ή απλά ηλιθίων ατόμων – ατόμων για βίτσα. Είτε για σοφρωνισμό, είτε από ξέσπασμα, είτε από απλή παρεξήγηση, όλοι μας έχουμε πέσει θύματα ενός κύκλου βίτσας – παίρνεις βίτσα, δίνεις βίτσα. Το παρελθόν της βίτσας χάνεται μέσα στους αιώνες και οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι η γέννεση της είναι τόσο παλια όσο των δέντρων!!!

Στις αρχαίες κ μεταγενέστερες εποχές, όποιος παραστρατούσε από τη φυλή του, και επιδύκνειε ακραίεες ή αναπροσάρμοστες συμπεριφορές, έπεφτε θύμα βίτσας. Οι αγαπημένοι του φίλοι, και μαζί μ αυτούς και κάποιοι αδιαμφισβήτητα εχθρικοί ως προς το άτομο χαρακτήρες, προσκαλούσαν το θύμα στο χωράφι για ένα υποτιθέμενο γλέντι και ενώ κάποιος του αποσπούσε την προσοχή με διάλογο, οι άλλοι επέλεγαν υπομονετικά και με υψηλά κριτήρια τις βίτσες-βέργες που θα χρησιμοποιούσαν.

Φρόντιζαν οι βίτσες να είναι λυγερές και έυκαμπτες για να έχουν κ χτύπημα επαναφοράς, και αφού τις επέλεγαν σχολαστικά άρχιζαν να βγάζουν 1-1 τε φύλλα τους και τις δοκίμαζαν στον αέρα. Μερικοί δε είχαν τόσο εξελιχθεί στο ξεφύλιασμα των βιτσών ώστε έβγαζαν άμεσα τα φύλλα τους με το πέλμα του ποδιού. Τα προτιμόμενα συνήθως δέντρα ήταν το ελαιόδεντρο ή η λυγαριά. Βίτσες απο κυπαρρίσι και άλλα δέντρα ήταν συνήθως ακατάλληλες μιας και στερούνταν ευκαμπτότητας και συνήθως έσπαζαν πρόωρα πρωτού το ‘μάθημα’ να δωθεί καταλλήλως. Τη στιγμή λοιπό που το θύμα έβλεπε τους συναθροίζοντες να δοκιμάζουν τις βίτσες τους στον αέρα και να γνέφουν καταφατικά ως προς το μελλοντικό αποτέλεσμα της επιφερόμενο προς το θύμα, το θύμα άρχιζε να υποψιάζεται τι μέλλει γενέσθαι και άρχιζε να το λούζει κρύος ιδρώτας. Τη στιγμή λοιπόν που προφασιζόταν ότι έπρεπε να φύγει, ακουγόταν απο μακρύα η κραυγή ‘βιιίιτσααααα’ και όλοι ξεπηδούσαν με μανία από παντου και επέφεραν ελαφρά μα τσουχτερά χτυπήματα στο θύμα. Ξεκινόυσαν δε από τους αστραγάλους και έφταναν το πολύ μέχρι το μέσο του μηρού.

Α, παραλείψαμε παρ όλα αυτα να αναφέρουμε ότι το άτομο προσκαλούταν με ελαφρύ ρουχισμό, συνήθως πιτζάμας, ώστε ούτε να υποφέρει ώντας γυμνός, ούτε και να μην καταλαβαίνει τίποτα – ήταν σωφρονισμός, όχι βαρβαρότητα. Το θύμα στην θέα των βιτσοφόρων συνήθιζε να προσπαθεί να βρει έξοδο διαφυγής, πάντα μάταια ωστώσω γιατί η τοποθεσία ήταν μελετημένη. Το πολύ πολύ να του επέτρεπαν να διαφύγει για να διασκεδάσουν με τον πανικό του και έπειτα να τον στριμώξουν στην επίμαχη γωνία. Με την πρώτη βιτσιά, το θύμα συνήθιζε να αφήνει μια κραυγή, ‘η μ’αλλον αναπνοή με σύμφωνο ‘σσσσσ’ (‘η αλλίως σαν να ρουφάς το ‘φ’) η πολλές εκπνοές με φωνήεν «α-α-α-α» και 9 στις 10 φορές αναπηδόυσε ελαφρως, πρώτα το ένα μετά το άλλο, και έτριβε το βιτσιασμένο του μέλος. Κραυγές του τύπου ‘άσε με, άσε με, όχι ρε παιδιά, όχι, όχι’ ήταν σύνηθες, μα το μόνο που κατάφερναν ήταν να εξαγριώνουν ακόμα περισσότερο τους βιτσιαστές. Εάν το θύμα ωστόσω εκανε πως μανουριάζει, τότε παρατούσαν τις βίτσες και 3 με 5 ροπαλοφόρους έσκαγαν στο προσκήνιο ρωτώντας ‘βίτσα ή ρόπαλο?’ Η απάντηση είναι εύκολη να τη μαντέψεις. Το σωφρονιστικό μάθημα της βίτσας ωστόσω, ήταν μεγάλο. Οποιαδήποτε ανεπιθήμητη συμπεριφορά φαίνεται να απαλειφόταν από το θύμα.

‘Ετσι ένας επιδειξίας γινόταν αμέσως ταπεινός, ένα ψώνιο αμέσως γειωνόταν, ένας καλλιτέχνης παρατούσε αμέσως την καλλιτεχνική του φλέββα για να οργώσει το περιβόλι, και ένας γλωσσομαθής επανερχόταν αμέσως στην αρχική του γλώσσα. Το φαινόμενο της βίτσας παρατηρείται κυρίως στα παλιά χωριά της Αττικής, καθώς και στη Ρωμαική αυτοκρατορία (vicious) όπου και, αν δεν είναι σίγουρο, εισήχθηκε απο τον Ιούλιο Καίσαρα ως βασανηστήριο.

Η σημερινή αξία της βίτσας έχει χάσει πλέον τη σημασία της. Αντι-βιτσικά group έχουν δώσει μάχες για την κατάργηση της και χρήση πιο πολιτισμένων μέσων – π.χ. διάλογος. Η χρησμολογία της έχει πλέον περιοριστεί στις οικογένειες, και μεταξύ φιλικών κύκλων, ωστόσο άλλα μέσα έχουν αντικατασταθεί ως προς την χρήση της: α) καλώδιο, β) σύρμα, γ) ζώνη – ζωστήρα – λουρίδα κ δ) λάστιχο ποτίσματος. Τέλος, το φαινόμενο της βίτσας είναι ανεμυγμένο με το τούρλωμα του κώλου και χλαπαταγή των κωλομεργιών με τα χέρια, αλλαλλαζωντας ‘οσοςς’ και άλλες αρβανίτικες συνήθειες (παρότι και οι Σκωτσέζοι επιδυκνείουν τέτοια στοιχεία). Αλλα αυτό είναι μια άλλη ιστορία….

Advertisements

3 Comments

  1. Βίτσα;Παρόλο που δεν έχω πέσει θύμα της βίτσας (ευτηχώς απ΄οτι διαβάζω παραπάνω),εξεπλάγην με τις βιεοπραγίες που συντελούνταν στην χώρα μας και οχι μόνο.Αναμένω για συνέχεια του άρθρου σχετικά με τι σχέση που έχουμε με τους Σκοτσέζους.

  2. ΤΡΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΦΑΣ ΒΙΤΣΑ είναι να απαγγέλνεις με σοβαρή φωνή σε συνομιλητές σου (και ΧΩΡΙΣ προφανή λόγο)

    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>μερικά αποφθέγματα από το βιβλίο:ΖΕΝ Στιγμές Φώτισης από τις εκδόσεις έσοπτρον(-το προτείνω σε όσους διαλογίζονται)

    «όσο λιγότερη φασαρία κάνεις τόσο περισσότερα μπορείς να ακούς»

    «Τα λουλούδια μαραίνονται όταν δεν αντέχουμε να τα χάσουμε,
    τα αγριόχορτα εμφανίζονται όταν δεν αντέζουμε να τα βλέπουμε
    να φυτρώνουν»

    «Το βιβλίο είναι γαλάζιο, το μολύβι κίτρινο.
    Αν το κατανοήσεις αυτό,
    Θα κατανοήσεις τον εαυτό σου»

    «Αν περπατάς, απλώς περπάτα-
    αν κάθεσαι, απλώς να κάθεσαι.
    Ότι και αν κάνεις μην ταλαντεύεσαι»

    «Καταδιώκοντας το Φως θα απωλέσεις την πηγή του»
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    το κατεβατό αυτό με «αποφθέγματα» (για βίτσα) μπορεί να επεκταθεί με μια μικρή αναζήτηση στο Google . Τα συγκεκριμένα βρέθηκαν πχ για καλή μου τύχη στο link:http://www.esoterica.gr/forums/topic.asp?TOPIC_ID=815

  3. eisaste apisteytoi! parakalw tha ithela na mathw kai alla gia to panarxaio ayto fainomeno ths vitsas. einai kai poly karaouaou paliofash. poly xtikio. pwwwwwwpwwwwww fileeeee, gamei o pitogyros!!!


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: